Direktlänk till inlägg 8 maj 2011
Sjukliga söt choklad, tråkig marknadsföring, oattraktiv förpackning, dystra visar ... en stadig ström av vinstvarningar från Thorntons har föranlett en sonson till konfektyr företagets grundare för att leverera en svidande attack på förvaltningen för "Wrecking" den 100-åriga verksamhet.
Att skylla det ovanligt varma vädret för att sätta barn upp sina påskägg, Storbritanniens största oberoende choklad maker förra veckan avslöjade den hade drabbats av en 23% nedgång i choklad försäljning över de ekonomiskt viktiga helgdag som sin 370 high street affärer och 229 räknare franchise kämpade för att sälja deras sockrade behandlar.
City analytiker hade en blixt av deja vu: bara tre månader sedan var Thorntons skylla annan klimatiska fenomen - snö - för dålig försäljning.
Thorntons andelar har minskat med 30% under 12 månader och har minskat med två tredjedelar på toppen 2007.
Företaget har givit ut fyra vinstvarningar i drygt ett år och är på fjärde vd i 11 år. Staden är nästan slut tålamodet med den katastrof som ofta drabbas konditor, och Peter Thornton, vars farfar, Josef, ställa upp företaget med ett enda godisaffär i Sheffield, är inte imponerad.
"Det är ett gammalt familjeföretag och jag har varit inblandad i det sedan jag var 10 år gammal. Jag är känslomässigt om det, säger Thornton, som tjänstgjorde som ordförande tills han pressades ut i en familj spricka i 1987. "Jag hatar att se det går utför. Jag skulle älska att kunna lägga det rätt, vilket jag inte tror skulle vara ett mycket svårt arbete. Jag är inte särskilt bra på att bara låta gå och låta någon annan vrak det . "
Thornton menar "teater" av företagets choklad butiker har urholkat som choklad säljs i "robot-packade" lådor för att se fylligare än de verkligen är. Han räknar med att bolagets slogan - "Konsten att Chocolatier" - är innehållslös och att butikerna är underbemannade, och han klagar på att det en gång premiummärke har undergrävts av försäljning via stormarknader.
Förra året ättling till choklad dynastin samarbetar de med en grupp av intresseföretag inklusive Peter Revers, en före detta Laura Ashley vd, att utarbeta en turnaround plan för Thorntons, som blev Storbritanniens största fristående choklad maker när Cadbury var slint upp av det amerikanska företaget Kraft. Men de sex-sidan plan, som erhållits genomObserver , avböjdes av Thorntons "ordförande, tidigare Budgens stormarknad chef John von Spreckelsen, under en SNARSTUCKEN möte på Institute of Directors i London.
De ändringar som föreskrivs i SJUTTIOÅRIG Thornton är inte till allas smak, han förespråkar ett fokus på brittisk arv och tradition, ett slut på drinkar försäljningen att koncentrera sig på choklad, och en slutlig strävan mot internationell expansion. Men alla håller med om att oroliga Thorntons inte kan fortsätta ganska som det är.
Företaget är en av de mest kända varumärkena på Storbritanniens stora gatorna, men det kan inte vara så vanligt i framtiden. Den nya VD, Jonathan Hart, rekryterade från kaffekedjan Caffè Nero i januari, har inlett en strategisk översyn som kommer att innebära en webbplats-för-undersökning på plats av varje butik.
Hart säger Thorntons, vilket sannolikt kommer att se sin vinst halveras till £ 3m i år, är offer för en high-street clearout i spåren av lågkonjunkturen.
"Några av de svagare hög gator har blivit mycket, mycket svag, väldigt, väldigt snabbt, säger han. "Man måste vara jordad. Vi lever alla i svåra tider. Ordet" utan motstycke "är kanske överutnyttjas."
Kedjan, som sysselsätter 4500 personer, är knappast ensam bland detaljister kämpar i lågkonjunkturen. Woolworths, Gränser, startsidan för, tröskor och Oddbins är bland de många välkända namn som har försatt i konkurs. Andra, däribland HMV och All Saints, står inför en utmaning att hålla sig flytande.
Analytiker tror att Hart måste radikalt slank Thorntons ner. David Stoddart, en icke-professionell expert på FinnCap räknar "ett par hundra" försäljningsställen att stänga, delvis på grund av förintelsen som Chocolatier säljer mer av sina produkter i snabbköp. "Ju mer du kan få din Thorntons choklad i din lokala Tesco eller Sainsbury, desto mindre behöver du gå till en Thorntons butik," Stoddart säger.
En av Thorntons "utmaningarna är att dess fabrik i Alfreton, Derbyshire, öppnades i mer ambitiösa gånger, med kapacitet långt utöver den mängd choklad som säljs i företagets butiker. Postorder är svårt på grund av produktens bräcklighet och fräschör. Så företaget har gjort ett medvetet beslut att skjuta mer av det via stormarknader.
Stoddart är också tveksamt om Thorntons "positionering. Han oroar sig för att den inte skilja ut sig i premium-kategorin tillsammans med namn som Green & svarta och Hotel Chocolat, samtidigt ta ut ett högre pris än massmarknad Cadbury's eller Mars. "Det är förmodligen inte den nuvarande ni skulle ge för att imponera på en tjej. Du kan ge den till din mamma för mors dag."
Få är optimistiska om Thorntons omedelbara resultat. Bolaget kommer sannolikt att minska sin generösa utdelning i år för att undvika att doppa i finansiella reserver.
En tidigare vd, Peter Burdon, ett mål att öka företagets börsvärde till £ 1 miljard. Det verkar nu skrattretande, med siffran ner till £ 48m. Även Thorntons hus mäklare, Investec, är ovillig att vägleda kunderna att köpa aktier, sin rekommendation ändrades från "behåll" till "under granskning" förra veckan.
Några föreslår att Thorntons "choklad har underlåtit att anpassa sig till förändrade smak mot mörkare, mindre söta smaker. I en lågkonjunktur är dock behandlar borde fortfarande att blomstra - Domino's Pizza har klarat sig bra från stay-at-home konsumenter som efterfrågar en billig pick-me-up.
Clive Black, en dagligvaruhandeln analytiker på Shore Capital i Liverpool, beklagar företagets svårigheter, som erinrar tuggar Thorntons 'kola under hans egen barndom. "På den tiden var Thorntons en rimligt high-end varumärke i norra Storbritannien och de hade en riktig utgångspunkt skillnad i deras kola, säger han.
Hälsomässiga och fetma har tagit sin tribut, säger Black - att inte tala om företagets interna svårigheter. "Jag önskar Thorntons bra, eftersom de är ganska nostalgisk gamla brittiska märket, men faktum är att vi har haft mer strategiskt recensioner än jag noga med att tänka på och de har sett ut en massa chefer. De är den Coventry City av konfektyr världen. Ingen chef stannar kvar länge nog att bevisa att de kan vara konkurrenskraftiga. "
Stuart Gulliver, den nya vd för HSBC , kommer att lägga ut sin treåriga vision för den globala bankkoncernen denna vecka i en set-bit presentation där han väntas tillkännage planer på att trappa ner verksamhet i USA i syfte att omfördela kapital i de...
Det tar inte mycket till stall den hackande euron. En tvivelaktig påstående i en tysk tidskrift att Grekland överväger att sluta den gemensamma valutan till förmån för en återinförandet av unlamented drakman utlöst en attack av nerver i hela euroområ...
Personligen är jag en sucker för en citronskiva i min gin och tonic - men jag förväntar mig inte att bartender att lugnt hålla några pounds extra på räkningen för tillhandahållandet av denna twist av frukt. Fair mässa - som konsumenter förväntar vi o...
Co-op har testar ett inhemskt projekt energiförsörjning enligt ett avtal med regulator Ofgem, öka spekulationer om att det handlar om att fullt ut träda in på marknaden som en konkurrent till British Gas och andra. Ledamoten ägda Co-op företag, som r...
Euroområdet finansministrar kämpar i helgen för att innehålla en montering känsla av kris om framtiden för den gemensamma valutan som detaljer framgår av hemliga samtal om omstrukturering Grekland skulder. Analytiker räknar med en kraftig utförsälj...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 | |||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|